fbpx

אדריכלות שימור – מה זה?

אדריכלות שימור, הידועה גם בשם שימור היסטורי או שימור מורשת, היא היבט קריטי של שימור ההיסטוריה התרבותית העשירה שלנו. פרקטיקה זו כוללת זיהוי, הגנה, שימור ושחזור של מבנים, מתחמים ומרקמים בעלי משמעות היסטורית, תרבותית או אדריכלית. במאמר זה נחקור את החשיבות של השימור, את התהליכים המעורבים, את האתגרים העומדים בפנינו, ואת הדרכים שבהן יחידים וקהילות יכולים לתרום לשמירה על המורשת הבנויה שלנו.

שימור מבנים עידו שלום
בניין קופת חולים כללית בבאר שבע מבטא את סגנון הבנייה המודרניזם

 

חשיבות שימור האדריכלות ההיסטורית

שימור אדריכלי היסטורי הוא חיוני מכמה סיבות. ראשית, הוא מסייע לנו בשמירה על קשר עם העבר שלנו ותומך בזהות משותפת בתוך קהילות. על ידי שימור מבנים המייצגים תקופות וסגנונות שונים, אנו יכולים להבין טוב יותר את ההיסטוריה של מקום, אנשיו וסיפוריהם. וטיפוח תחושת גאווה ושייכות בקרב התושבים והמבקרים כאחד.

שימור מבנים עידו

 

איור של בית הכנסת בדף "לוגו". הדף מכיל רשימה של תורמים פרטיים מתוך הקהילה שתרמו להקמת בית הכנסת.

האיור והרשימה הנם טרום הקמת המבנה.

 

שימור היסטורי מציע ערך חינוכי. על ידי לימוד הסגנונות, החומרים והאומנות האדריכלית של מבנים לשימור, אנו יכולים ללמוד על ההיסטוריה של הבנייה, העיצוב וההנדסה. ידע זה יכול לעורר השראה וליידע פרקטיקות עכשוויות תוך מתן שיעורים יקרי ערך על ההתפתחות החברתית והאבולוציה התרבותית של האזור. שהרי אדריכלות הינה השתקפות של האבולוציה שהאנושות עוברת.

שחזור קשת על ידי טכנולוגיות מסורתיות

 

שימור מבנים – הזדמנות כלכלית

אדריכלות שימור היסטורית יכולה להניב יתרונות כלכליים. תיירות מורשת היא תעשייה משמעותית ובעלת חשיבות כאשר המבקרים נמשכים ליעדים המציגים אתרים היסטוריים שמורים היטב המאפשרים ביקור חווייתי ומונגש. בנוסף, השמשת מבנים היסטוריים יכולה להחיות קהילות על ידי יצירת הזדמנויות כלכליות חדשות ושיפור ערכי הנכסים המקומיים.

 

 

שימור מבנים- מהיכן מתחילים?

תהליך השימור מתחיל בזיהוי משאבים היסטוריים. ראשית כל אנו מזמינים מדידה של המבנה, ומשם מתחילים בתהליך התיעוד. הליך התיעוד הינו ייחודי עבור מבנים לשימור ונקרא ״תיק תיעוד״, תיעוד מקיף מאפשר הבנה טובה יותר של ההיסטוריה המבנית, הערכת מצבו של המבנה והשיקום הנדרש עבורו. ישנם סוגים שונים של תיקי תיעוד כדוגמת תיק תיעוד מתחמי, תיק תיעוד מקדים, תיק תיעוד מלא ועוד… משרדנו מומחה בהוצאת תיקי תיעוד עבור מבנים לשימור, ועל כך עוד נרחיב בהמשך.

 

שיטות באדריכלות שימור עשויות לכלול שיקום, שימור היסטורי והשמשה מחודשת של המבנה. שיקום כרוך בהחזרת מבנה למצבו המקורי, ואילו שימור מתמקד בשימור אופיו ההיסטורי של המבנה תוך הפיכתו לפונקציונלי לשימוש מודרני. השמשה מייעדת מחדש מבנים היסטוריים לפונקציות חדשות מבלי להתפשר על שלמותם האדריכלית.

 

השמשה מחודשת של מבנה תעשייה

אתגרים באדריכלות שימור

תהליך שימור מבנים עומד בפני מספר אתגרים. בתחילת תהליך או עבודה על מבנה לשימור חשוב לשכור את שירותיו של אדריכל שימור מומחה ומומלץ בתחום, המבין מהי דרגת השימור של המבנה ויוכל לשמש כיועץ לאורך תהליך תכנון המבנה עבור היזם, האדריכל, המעצב וכל בעלי המקצוע הכרוכים בשיפוץ או שחזור המבנה. תקנות השימור מצריכות הבנה מלאה, ושימוש בעזרתו של אדריכל שימור יוכל לחסוך כספים, זמן יקר ועוגמת נפש בהמשך תהליך שיקום המבנה.  חלה חובה עבור גופים ציבוריים והן עבור גופים פרטיים לקבל ליווי של אדריכל שימור והוצאת תיק תיעוד בכל תהליך שבו מעורב מבנה לשימור מכל דרגה.

 

שיקום מבנה ברחוב נחום גולדמן 6א, תל אביב יפו | עמותת הגל שלי בשיתוף קרן תל אביב

 

האיזון בין פיתוח מודרני לשימור היסטורי הוא אתגר נוסף. ככל שהערים גדלות ומשתנות, גוברים הלחצים להרוס או לשנות מבנים היסטוריים כדי לפנות מקום למבנים ותשתיות חדשים. מציאת איזון בין קדמה לשימור חיונית כדי להבטיח שהמורשת הבנויה שלנו לא תאבד עם חלוף הזמן. כיום מקובל לתכנן על גבי מבנה לשימור מגדלים מודרניים, המבטיחים ליזם שימוש מלא בזכויות הבנייה, ועם זאת מאפשרים לו לשמור על מורשת המבנה הקיים ואף לערב שימושים שונים כדוגמת מסחר עם מגורים, משרדים ועוד.

 

מודעות ציבורית ותמיכה מהרשויות השונות הן חיוניות להצלחת יוזמות השימור. שיתוף קהילות במאמצי שימור וחינוך שלהן על חשיבות ההגנה על המורשת האדריכלית שלהן יכול לעזור לבנות בסיס חזק להצלחה ארוכת טווח למבנה וליזם המבנה.

 

אדריכלות שימור היא חלק מכולנו

ארגוני שימור רבים מסתמכים על מתנדבים שיסייעו במשימות שונות, כגון סקירת משאבים היסטוריים, ארגון אירועים וביצוע מחקר. השתתפות בפעילויות אלה יכולה להיות דרך מתגמלת ללמוד על ההיסטוריה המקומית ולהתחבר לאנשים בעלי דעות דומות. משרדנו שימר מתחמים היסטוריים רבים שתרמו לפעילויות חינוכיות, משפחתיות וקהילתיות. בכל פרוייקט לשימור אנו שמים לנגד עינינו את החוויה של הפרט מעל הכל, בכדי שהערך והמורשת ההיסטורית יועברו בצורה האישית ביותר. באתרים רבים אותם שימרנו תמצאו חוויות אינטראקטיביות המספרות על ההיסטוריה של המבנה לשימור, המשמעות שלו עבור החברה שלנו, משחקים שונים בתאורה וצל, בצלילים והסברה מעניקים חיים למבנים ומזמינים אתכם להיות חלק מהם על ידי ביקור ותמיכה באתרי מורשת, יחידים יכולים לתרום לרווחתן הכלכלית של הקהילות המטפלות במשאבים אלה. כיבוד ההיסטוריה והשלמות של אתרים אלה מסייע להבטיח את שימורם לטווח ארוך.

הגל שלי | מרכז גלישה חינוכי תל אביב יפו-אוסטרליה

 

אדריכלות שימור הינה היבט חיוני של המורשת התרבותית שלנו, המציעה יתרונות רבים הן ליחידים והן לקהילות. על ידי הבנת חשיבותם של מבנים לשימור, מעורבות בתהליך השימור ותמיכה במאמצים להגן על אוצרות האדריכלות שלנו, אנו יכולים להבטיח שההיסטוריה העשירה שלנו תישאר נגישה ומוערכת על ידי הדורות הבאים.

 

לפרטים נוספים ולקבלת מידע על מבנה לשימור שבבעלותכם, נשמח לייעץ ולסייע.

בברכה,

עידו שלום

שלום אדריכלות ושימור מבנים